OOOOO & ISLAMIQ GRRRLS – FAMININE MYSTIQUE 2LP

Dostępność: dostępny
Wysyłka w: 24 godziny
Dostawa: Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności sprawdź formy dostawy
Cena: 189,99 zł 189.99
ilość szt.

towar niedostępny

dodaj do przechowalni

Opis

A1 All Of Me
A2 Feeling Feelings
A3 The Stranger
B1 Be On Through
B2 Jobim Goes Latenight
B3 True Blue
C1 Later On
C2 You Don't Love Me
C3 Yr'e Gonna Love Me
D1 When Y're All Alone
D2 I Want To Be Alone
D3 Yr Love
D4 Ordinary Words

Album jest owocem współpracy amerykańskiego producenta i zarazem jednego z pionierów witch house'u Christophera Dextera (znanego jako oOoOO) i bośniacko-muzułmańskiej artystki Islamiq Grrrls, która poza pseudonimem znana jest jako Asia.

Islamiq Grrrls łączy klasyczny wokal francuskiej piosenkarki France Gall i brazylijskiej Astrud Gilberto z czarującą estetyką, ambientowym synthpopem i dźwiękami RnB za którymi stoi oOoOO. Asia do perfekcji opanowała sztukę zmysłowego śpiewu, który najprostszy tekst jest w stanie zmienić w czule tragiczną piosenkę miłosną. Na albumie słychać również ukryte odniesienia do turbofolku. Płyta jest melanżem odniesień do zdyskredytowanych artystów i gatunków XX wieku, w tym właśnie do pop-folkowych ballad bałkańskich, na których dorastała wokalistka. 

You Don’t Love Me na przykład zaczęło się od pomysłu stworzenia piosenki będącej połączeniem „Gde God Da Podjem Tebi Idem (Stoja) i „Trula Visnja” (Ceca) – mówi w odniesieniu do dwóch największych serbskich gwiazd turbofolku. „Jeśli posłuchasz wystarczająco uważnie, usłyszysz sample z piosenki Stoji. Wszystkie moje piosenki są nieuchronnie związane z moją kulturą, choć nie zawsze jest to oczywiste”.

Islamiq Grrrls dorastała w Hagen, przemysłowym mieście w zachodnich Niemczech, w rodzinie bośniacko-muzułmańskich imigrantów. „Porzucenie reszty rodziny i kultury sprawiło, że rodzice mieli jeszcze większą obsesję na punkcie tradycji. To było prawie tak, jakby próbowali zrekompensować sobie utratę tożsamości” – mówi Asia, która w przeciwieństwie „całkowicie zaprzeczyła” swojemu wielokulturowemu dziedzictwu. Nie identyfikuje się też jako Niemka. O swojej edukacji mówi, że dorastała w bańce, która miała niewiele wspólnego z niemiecką kulturą. „Chciałam słuchać fajnej amerykańskiej muzyki, mieć blond włosy i niebieskie oczy” – mówi. Jej muzyczna podróż rozpoczęła się od MTV, WuTang Clanu i Nirvany, przerywana od czasu do czasu akordeonowymi melodiami i patriotycznymi tekstami narodna muzika (muzyka ludowa), którą jej rodzice puszczali w towarzystwie gości. W wieku 17 lat uciekła do Paryża, ale mówi, że jej nowo odnaleziona wolność była dla niej szokiem: „Wpadłam w panikę. Teraz zdaję sobie sprawę, jak bardzo tęskniłem za swoją kulturą, w tym muzyką”.

W końcu znalazła nowy dom w undergroundowych scenach Berlina i Los Angeles. Wtedy też poznała swojego współpracownika: „oOoOO i ja dorastaliśmy w bardzo podobnych okolicznościach i wyciągnęliśmy się z tego o własnych siłach”. Obecnie mieszka pomiędzy tymi dwoma miastami, a od 2017 roku produkuje muzykę pod pseudonimem Islamiq Grrrls.

Inspiracją dla nazwy był rysunek Taravata Talepasa, zatytułowany Islamic Youth (2009), będący parodią okładki płyty Goo Sonic Youth, na którym Maureen Hindley i David Smith zostali zastąpieni przez dwie kobiety w burce i hidżabie. „Podobał mi się pomysł skojarzenia muzułmańskich kobiet z amerykańskim, feministycznym, punkowym ruchem kultury młodzieżowej, Riot Grrrl. Nazwa została wybrana w odpowiedzi na otaczającą islam kulturę strachu i chęć przekształcenia tego skojarzenia w coś pozytywnego. Chciałam, aby nazwa, a także towarzyszące jej efekty wizualne i muzyka, pomogły młodym dziewczętom poczuć się zachęconymi do wychodzenia naprzeciw tradycji i ustalania własnych zasad”.

Faminine Mystique również powstał z frustracji wobec współczesnych artystów, którzy boją się być naprawdę uwrażliwieni w swojej sztuce. „Ruchy protestacyjne zostały doczepione do sprzedaży toreb Gucci („Gucci dans les rues” Glena Luchforda) i Pepsi Cola. Feminizm jest używany do sprzedaży muzyki. To wszystko wymysł strategów marketingowych i agencji kreatywnych”. Tytuł albumu jest aluzją do książki Betty Friedan Feminine Mystique, która ogromnie zainspirowała ruch feministyczny drugiej fali w USA. W epoce, w której emocje i pożądanie są spakowane i ustandaryzowane, mówi, że muzyka powinna pozostać niemodyfikowana i surowa. Jej piosenki to wyznania wszystkiego, od popadania w obsesję po pragnienie bycia kochanym. Ostatecznie, w porównaniu z Cecą i Stoją, są to pieśni miłosne dla niej samej – ma nadzieję, że przesłaniem płynącym z Faminine Mystique jest znaczenie poznania siebie i wynikającej z tego wolności.

Dane techniczne

EAN 0880319917332
Nośnik 2LP
Nr katalogowy NFLP 1002
Rok oryginalnego wydania 2018
Rok tego wydania 2018

Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności

Kraj wysyłki:

Produkty powiązane

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl